اخبار و اطلاعات فن آوری های حوزه انرژی , کنترل و اتوماسیون صنعتی

وبلاگ فوق به شرکت پیشران صنعت ویرا وایسته است

اخبار و اطلاعات فن آوری های حوزه انرژی , کنترل و اتوماسیون صنعتی

وبلاگ فوق به شرکت پیشران صنعت ویرا وایسته است

اخبار و اطلاعات فن آوری های حوزه انرژی , کنترل و اتوماسیون صنعتی

برای ارتباط با روشهای زیر می توانید اطلاعات دریافت نمایید

44973681-44045837-44045809

pishrans@chmail.ir

www.pishrans.com

اطفاء حریق اتاق سرور(server room )

اخبار و اطلاعات انرژی | جمعه, ۲۳ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۳۱ ق.ظ

 

 

اطفاء حریق  اتاق سرور(server room ) 

 

 

 

 روش پیشگیری با پیدا کردن سریع مشخصه های آتش در فضا شروع شده و با اطفاء و خاموش کردن آتش پایان می پذیرد. استفاده از سیستم های کشف سریع دود که به عنوان یک سیستم Active عمل مینمایند یکی از راه حلهایی می باشد که مهندسین برای جلوگیری و گسترش حریق در Server Room ها بعنوان پیش نیاز طراحی می نمایند. 

از معایب استفاده از سیستم های (Passive Optical Smoke Detection) این نکته حائز اهمیت است که به دلیل Deep Seated بودن نوع حریق تشکیل شده در مدارات PCB رک های سیستم اتاق Server، استفاده از تجهیزات فوق که معمولاً در سقف اتاق های سرور نصب می گردیده پیشنهاد نمی شود و این به دلیل  زمان زیادی است که صرف تشخیص دود شده و بطور کل طولانی شدن این پروسه خود عامل ایجاد خسارت های بیشتر و در نهایت تخریب هریک از بوردها خواهد بود.

 

در روش های جدید از نوع Active از یک سیستم مکنده دود استفاده می شود. این سیستم توسط لوله هایی متصل به آن و سوراخ های که با مشخصات خاص روی هر کانال ((لوله)) تعبیه شده ، هوای محیط را در هر لحظه توسط سوراخ های مذکور به داخل خود مکش نموده و از آنها نمونه برداری می نماید .

 

این نمونه برداری ذرات بسیار ریز دود اندازه ای در حدود 0.005 Obs/m را در هر نقطه ای که درحال تولید باشد بواسطه محفظه لیزر تشخیص داده و از طریق کابلهای ارتباطی به پانل اعلان حریقی که کنترل آن را به عهده دارد انتقال می دهد و آژیر یا فلاشر متصل به آن اعلان خطر می نماید. سیستم های مذکور به Air Sampling Smoke Detection Apparatus معروف هستند .

 

طراحی لوله ها در فضاهای Server Room و یا Data Center به چند صورت می باشد. این لوله ها جهت مکش هوای داخل محیط و جریان هوای در گردش داخل رک، هم می توانند در سقف و هم در مجاورت Rack و یا نیز با اتصال به لوله های قابل انعطاف به داخل Rack و یا حتی UPS هدایت شوند.

 با این کار بجای انتظار برای رسیدن دود به سقف، در همان لحظه ای که دود تولید گردیده است آژیر اعلان حریق در مرحله Pre-Alarm به صدا در خواهد آمد. در این حالت دود حتی در مرحله ای که تولید میشود و بصورت نامرئی است نیز توسط سیستم تشخیص داده میشود . 

در مراحل بعد به مرور گذر زمان و اضافه شدن به حجم دود تولید شده سطح آلارم های بالاتر اعم از Alarm 1 و Alarm 2 و در نهایت سیگنال Action برای اعلان نهایی و یا تخلیه اطفاء توسط سیستم ارسال خواهد شد.

 

افزایش دما ، اتصال کوتاه در مدارهای الکترونیکی یا تجهیزات تامین برق و مصرف جریان بیش از حد مجاز را می توان از عوامل ایجاد آتش در اتاق سرور یا مراکز داده نام برد. با توجه به حساس بودن تجهیزات شبکه و کامپیوتر و تخریب آنها در دمای بیشتر از حد مجاز حتی در حالیکه آتش به تمام نقاط سرایت نکرده باشد، امکان سوختن قطعات الکترونیکی تجهیزات بسیار زیاد است. از آنجا که در اتاقهای Server و مراکز داده یا همان Data Center از انواع کابل به مقدار بسیار زیاد استفاده شده و چون کابلها بصورت مستقیم به دیگر تجهیزات در فواصل دور از هم نیز متصل می گردند لذا آتش با سرعت بسیار زیادی قابل گسترش می باشد.

 برای جلوگیری از وقوع حریق بواسطه کابلها، بهتر است از دتکتورهای خطی حرارتی-Linear Heat Detector- استفاده کرد. کابلها اصولاً در کف اتاق های Server و بر روی سینی های کابل قرار می گیرند. دتکتورهای خطی نیز پس از محاسبات لازم مهندسی بر روی کابلهای شبکه کامپیوتری بصورت سینوسی بر روی سینی های کابل خوابانده می شوند. 

حال اگر در هر نقطه از کابلهای شبکه حرارت بصورت غیر مجاز افزایش یابد، دتکتورهای خطی حرارت را بصورت مستقیم حس نموده و سیگنالی را به پانل اعلان حریق فرستاده تا کاربران مربوطه جهت جلوگیری از افزایش دما اقداماتی را انجام دهند.

 

طراحی متخصصین این امر نه تنها در جلوگیری از وقوع حریق بلکه در اطفاء سریع آن نیز در نظر گرفته می شود. چراکه در همه شرایط امکان وقوع آتش و نیز گسترش آن در اتاقهای Server و Data Center وجود دارد. لذا بهتر است در کنار یک سیستم اعلان حریق مناسب از یک سیستم اطفاء حریق نیز بهره برد. نکته قابل توجه آنست که در این فضاها نمی توان از سیستم اطفاء آبی استفاده کرد، چراکه اگر به هر دلیلی حریق به وقوع بپیوندد و عمل اطفاء آبی صورت پذیرد کلیه تجهیزات الکتریکی دچار آسیب جدی و یا از کارافتادن کامل آنها می شود.

 

پس در نتیجه سیستم اطفاء آبی توسط Sprinkler کاربردی در Data Center ندارد.

 

در سیستم اطفاء حریق اتوماتیک بسیاری از گازهای موجود اعم از CO2 که بدلیل حذف کردن یک عامل مهم آتش یعنی اکسیژن عمل می نماید، بسیار برای انسان خطرناک بوده و باعث خفگی انسان می شوند. لذا می بایست از گازهای هالوکربن (FM 200) به عنوان عامل اطفاء مناسب استفاده نمود.

 

Halocarbons: HFC 125, HFC 227ea, HFC 123, FK-5-1-12

 

Inert Gases: IG01, IG100, IG55, IG541

 

در مورد دو گروه اول یعنی گازهای HFC 125 و HFC 227 EA می توان مقایساتی را به شرح ذیل ارائه نمود.

 

HFC 125 نسبت به HFC 227 EA:

 

· دارای وزن کمتری می باشد.

 

· در یک حجم مساوی از فضا، مقدار گاز کمتری مورد نیاز دارد.

 

· از سرعت بیشتری جهت پخش گاز بهره مند می باشد.

 

· فضای کمتری جهت نگهداری سیلندرها مورد نیاز دارد.

 

· از تجهیزات و ساختار فلزی کمتری جهت نصب استفاده می شود.

 

· جهت بکار گیری در پروژه هزینه کمتری پرداخت می گردد.

 

حال در زیر به مقایسه گاز HFC 125 و Inert Gas می پردازیم تا به مزایای بیشتری از گاز HFC 125 پی ببریم.

 

HFC 125 نسبت به Inert Gas:

 

· دارای حجم متغیر گاز در داخل سیلندرها می باشد. به این صورت که حجم گازهای Inert Gas در داخل سیلندر قابل تنظیم با فضای مورد اطفاء نمی باشد.

 

· دارای فشار عملکرد کمتری می باشد. در Inert Gas فشاری معادل bar 200 جهت تخلیه گاز نیاز دارد در حالیکه این عدد برای گاز HFC 125 برابرbar 52 می باشد.

 

· از ادوات ارزانتر استفاده می شود چرا که تحمل فشار زیادی را نیاز نداشته، از اینرو مواد مصرفی جهت ساخت تجهیزات جانبی این سیستم دارای ضریب تحمل فشار کمتر و جنس فلزهای مصرفی از ضخامت باریکتری استفاده گردیده است.

 

· در یک حجم مساوی از فضا، تعداد سیلندرهای کمتری (در حدود نصف) را مورد استفاده قرار می دهد. پس در نتیجه فضای کمتری را در پروژه اشغال می نماید.

 

· هزینه نگهداری کمتری دارد. هزینه تعمیر و نگهداری سالانه سیستم HFC 125 در حدود 3% هزینه تامین می باشد در حالیکه این هزینه جهت سیستم اطفاء با گازهای Inert Gas در حدود 5% می باشد.

 

در آخر می پردازیم به توضیح گازی که در دنیای اطفاء کاملاً شناخته شده می باشد یعنی گاز CO2. همانطور که می دانید گاز CO2 دارای مشخصات مشابه IG بوده با این تفاوت که در محاسبه IG حجم گاز بدست آمده، تقریباً نصف حجم فضا می باشد ولی در محاسبه حجم گاز CO2 مقدار گاز بدست آمده حدوداً 32% بیشتر از حجم فضای مورد اطفاء می باشد که این کار باعث افزایش تجهیزات جانبی جهت نصب و در نتیجه افزایش هزینه نگهداری می گردد.

 

همچنین باید خاطر نشان ساخت گاز CO2 بدلیل داشتن ماهیت گاز گلخانه ای تهدید جدی برای محیط زیست به حساب می آید. این خطر نه تنها برای محیط زیست بلکه برای انسانها نیز وجود دارد. 

 
برگرفته از سایت توسعه حفاظت

 

برای اطلاعات در خصوص استاندارد سازی اتاق سرور و دیتا سنتر اینجا کلیک نمایید

 

  • اخبار و اطلاعات انرژی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی